Виміри композиторської творчості в українській музичній культурі ХХІ століття
Вантажиться...
Дата
2024
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Видавець
Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського
Анотація
Надано характеристику творчої діяльності представників кафедри композиції ХНУМ імені І. П. Котляревського з фокусуванням наукового інтересу на новітньому етапі в її оновленому складі (з 2022 року). Виявлено об’єктивації у діяльності представників кафедри засадничих принципів регіональної композиторської школи: забезпечення спадкоємності поколінь через міжпоколінну комунікацію, синтез традицій харківської композиторської школи у творчості молодої генерації викладачів кафедри та новаторських пошуків, відповідних сучасним тенденціям розвитку музичної культури України. У системі діяльності композиторів-викладачів втілено єдність складових – творчої (композиторської), навчальної, наукової, просвітницької; у навчальному процесі та на прикладі новітніх науковотворчих, мистецьких проєктів засвідчено дію принципу «учитель – учень».
Висвітлено композиторську творчість харківських митців у експериментальних проєктах 2020-х років, в тому числі воєнного часу. Засвідчено, що композиторська творчість актуалізує формат відкритої експериментальної колаборації композитора з режисерами, художниками, письменниками, поетами, драматургами, що зумовлює жанрово-стильове розмаїття.
Уведено в науковий обіг низку творів композиторів Запоріжжя, а саме: Концерт-фантазія для фортепіано з симфонічним оркестром Д. Савенка, «Меса пам’яті» М. Попова, камерна кантата «Lobet Gott» Г. Хазової
The characteristic of the creative activity of the representatives of the Department of Composition of KhNUA named after I. P. Kotlyarevsky with a focus of scientific interest on the newest stage in its updated composition (from 2022) has been provided. The objectification of the fundamental principles of the regional composing school in the activities of the department representatives has been revealed: ensuring the continuity of generations through intergenerational communication, the synthesis of the traditions of the Kharkiv composing school in the creative work of the young generation of teachers of the department and binnovative searches corresponding to the current trends in the development of musical culture of Ukraine. The system of activity of composers-teachers embodies the unity of components – creative (composing), training, scientific, educational; in the educational process and on the example of the latest scientific, creative, artistic projects, the effect of the "teacher-student" principle has been proven. The composing creativity of Kharkiv artists in experimental projects of the 2020s, including wartime, has been highlighted . It is proven that the composing creativity actualizes the format of the composer's open experimental collaboration with directors, artists, writers, poets, playwrights, which leads to genre and style diversity. A number of compositions by Zaporizhia composers have been put into scientific circulation, namely: Concerto-fantasy for piano with symphony orchestra by D. Savenko, "Memorial Mass" by M. Popov, "Lobet Gott" by H. Khazova
The characteristic of the creative activity of the representatives of the Department of Composition of KhNUA named after I. P. Kotlyarevsky with a focus of scientific interest on the newest stage in its updated composition (from 2022) has been provided. The objectification of the fundamental principles of the regional composing school in the activities of the department representatives has been revealed: ensuring the continuity of generations through intergenerational communication, the synthesis of the traditions of the Kharkiv composing school in the creative work of the young generation of teachers of the department and binnovative searches corresponding to the current trends in the development of musical culture of Ukraine. The system of activity of composers-teachers embodies the unity of components – creative (composing), training, scientific, educational; in the educational process and on the example of the latest scientific, creative, artistic projects, the effect of the "teacher-student" principle has been proven. The composing creativity of Kharkiv artists in experimental projects of the 2020s, including wartime, has been highlighted . It is proven that the composing creativity actualizes the format of the composer's open experimental collaboration with directors, artists, writers, poets, playwrights, which leads to genre and style diversity. A number of compositions by Zaporizhia composers have been put into scientific circulation, namely: Concerto-fantasy for piano with symphony orchestra by D. Savenko, "Memorial Mass" by M. Popov, "Lobet Gott" by H. Khazova
Опис
Ключові слова
українська музична культура ХХІ століття, композитор, музична семантика, Ukrainian musical culture of the 21st century, composer
Бібліографічний опис
Палачова К. В. Виміри композиторської творчості в українській музичній культурі ХХІ століття : дис. ... д-ра філософії : спец.: 025 - Музичне мистецтво / Палачова Катерина Володимірівна. - харків, 2024.- 215 с.