Дисертації
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Виконавська оперологія: методологія, термінологія, аналіз(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Чен Ке; Chen KeДисертацію націлено на розробку теоретичного обґрунтування виконавської оперології як наукового напряму у структурі музикознавства і аналітичне репрезентування його дослідницьких можливостей на основі твивчення вокально-тембрової драматургії «Отелло» Дж. Верді –А. Бойто. Запропоновано методологічну систему (історичний, системний, типологічний, інтерпретологічний, порівняльний, структурно-функціональний, термінологічний, інтонаційний, виконавсько-оперологічний, імагологічний методи дослідження), застосування котрої сприятиме розвиткові виконавської оперології; узагальнено зміст категорії тембр-амплуа, надані дефініції категорій тембр-характер і тембр-образ, в основу котрих покладено взаємодії драматичного театру і опери.Документ Український духовний спів у композиторській інтерпретації: від М. Лисенка до О. Козаренка(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Яструб, Олена Миколаївна; Yastrub, O. М.Українська хорова спадщина на межі ІІ–ІІІ тисячоліть постає речником ціннісних орієнтирів національної культури в загальноєвропейському контексті. Дослідження присвячено обґрунтуванню концептуальних засад композиторської інтерпретації українського духовного співу у творчій практиці кінця ХІХ – ХХІ століть. Цей феномен ще не поставав предметом спеціального вивчення у всій повноті та складності. Попри наявність фундаментальної теорії церковного мистецтва (праці М. Антонович, Д. Болгарського, Н. ГерасимовоїПерсидської, Л. Корній, Н. Сиротинської, О. Цалай-Якименко, О. Шевчук, Ю. Ясіновського), не охопленим залишається багатющий пласт композиторської творчості, який репрезентує життєдайну силу традицій духовного співу (від М. Лисенка до митців сьогодення). Отже, актуальність теми обумовлена синхронізацією українського духовного співу як історичного явища, що вивчається в царині християнської антропології музики та сучасної виконавської практики, скерованої на привернення уваги до шедеврів національної духовної культури (в тому числі, в освітянській сфері)Документ Флейта в творчості китайських композиторів ХХпочатку XXI сторіч: жанрово-стильова парадигма(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Ван Юцзє; Youjie WangМетою дослідження є формування жанрово-стильової системи флейтового мистецтва Китаю ХХ-ХХІ ст. Декілька основних питань спроектували основну концепцію дисертації: 1.Жанр: як він мислиться композиторами? Що зумовлює їхній вибір? Як спрацьовують його комунікативні функції? 2.Стиль: наскільки китайський національний стиль (в термінології дослідження – ідіоетнічна стратегія) змінюється під впливом індивідуальних стилів та чи рухається в часі? 3.Програмність: які основні образи, символи та знаки складають підгрунття флейтової творчості китайських композиторів? Якими стійкими характеристиками володіють темброобраз та тембросимвол флейти у мистецтві китайських композиторів?Документ Фортепіанне виконавство в Китаї: етапи історичного розвитку(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Пен Жуй; Peng RuiДисертацію присвячено узагальненню досягнень китайського фортепіанного виконавства – феномена, сто років існування якого продемонстрували всьому світові високий рівень майстерності його представників. Незважаючи на значну кількість наукових праць, присвячених фортепіанному мистецтву Китаю, в музикознавстві досі бракує роботи, в якій були б обґрунтовані еволюційні зміни, що відбулися протягом столітнього існування фортепіанного виконавства в країні. В зв’язку з цим на новітньому етапі назріла потреба узагальнення та прогнозування подальшого розвитку фортепіанного мистецтва та освіти в країні.Документ Взаємодія жанрової та виконавської стилістики в фортепіанних творах китайських композиторів(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Сун Мейсюань; Song MeixuanДисертацію присвячено жанровим засадам китайської фортепіанної музики у її зв’язках з виконавської стилістикою. Композиторське вшанування національної музичної мови у фортепіанній творчості багато в чому визначило комплекс жанрово-типологічних ознак, що суттєво впливає на вибір засобів його виконавського втілення. Мета дослідження – обґрунтувати взаємозв’язок жанрової та виконавської стилістики в фортепіанній музиці китайських композиторів у світлі національно-ментальних ознак їх творчості. Матеріалом дослідження є фортепіанні твори китайських композиторів різних поколінь: Лі Інхая, Дін Шаньде, Ван Цзянчжуна, Ван Лісаня, Лю-Шенг Є, Цзяна Зуксина, Хуана Хубея, Ло Чжунчжуна, Чжоу Гуанрен, Тан Дуна, Чен ШуаяДокумент Виміри композиторської творчості в українській музичній культурі ХХІ століття(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Палачова, Катерина Володимирівна; Palachova, K. V.Надано характеристику творчої діяльності представників кафедри композиції ХНУМ імені І. П. Котляревського з фокусуванням наукового інтересу на новітньому етапі в її оновленому складі (з 2022 року). Виявлено об’єктивації у діяльності представників кафедри засадничих принципів регіональної композиторської школи: забезпечення спадкоємності поколінь через міжпоколінну комунікацію, синтез традицій харківської композиторської школи у творчості молодої генерації викладачів кафедри та новаторських пошуків, відповідних сучасним тенденціям розвитку музичної культури України. У системі діяльності композиторів-викладачів втілено єдність складових – творчої (композиторської), навчальної, наукової, просвітницької; у навчальному процесі та на прикладі новітніх науковотворчих, мистецьких проєктів засвідчено дію принципу «учитель – учень». Висвітлено композиторську творчість харківських митців у експериментальних проєктах 2020-х років, в тому числі воєнного часу. Засвідчено, що композиторська творчість актуалізує формат відкритої експериментальної колаборації композитора з режисерами, художниками, письменниками, поетами, драматургами, що зумовлює жанрово-стильове розмаїття. Уведено в науковий обіг низку творів композиторів Запоріжжя, а саме: Концерт-фантазія для фортепіано з симфонічним оркестром Д. Савенка, «Меса пам’яті» М. Попова, камерна кантата «Lobet Gott» Г. ХазовоїДокумент Фортепіанна творчість Рене Ееспере: жанрово-стильовий та виконавський аспекти(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Пилипенко, Станіслав Олександрович; Pylypenko, StanislavВ дослідженні вперше: обґрунтовано значущість творчого доробку Р. Ееспере; вивчено життєтворчість композитора, що репрезентує феноменологію його особистості; представлено фортепіанну творчість естонського митця як художню систему; визначено стильові принципи фортепіанних творів Р. Ееспере на основі їх жанрової та виконавської специфіки; розроблено періодизацію фортепіанної творчості композитора, відповідно до еволюції його стилю; на основі аналізу інтерпретаційних версій виявлено виконавську поетику; уведено до наукового обігу персоналії зарубіжних піаністів, які репрезентують фортепіанну спадщину Р. Ееспере.Документ «Новий орієнталізм» у музиці першої третини ХХ століття (на матеріалі композиторських прочитань поезії Р. Таґора)(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Мамона, Ангеліна Геннадіївна; Mamona, А. H.У дисертації вперше в українському музикознавстві запропоновано авторську концепцію «нового орієнталізму» як особливого підходу композиторів до втілення орієнтальних образів у своїх творах, в якому вони відкидають сформований в музиці західноєвропейської класико-романтичної традиції комплекс музичних засобів («орієнтальний код»); розкрито значення європейських перекладів поезії Р. Таґора в оновленні орієнтальної музичної парадигми західної композиторської практики; з позицій «нового орієнталізму»; введені у науковий обіг аналітичні репрезентації музичних творів на вірші Р. Таґора представників різних національних шкіл – української, польської, чеської, італійської, французької, австрійської, американської. Уточнено визначення понять та термінів, що охоплюють процес формування «нового орієнталізму»; питання трансформації орієнтальних образів у музичному мистецтві Заходу в історичному та теоретичному аспектах.Документ Вокальна стилістика в українській рок-музиці: ґенеза, еволюція, сучасні репрезентації(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Яхно, Олена Іванівна; Yahno, OlenaВ дисертації надано аналіз історичних етапів еволюції світового роквокалу в рамках системи ритм-енд-блюз (по відношенню до рок музики – швидше – блюз-енд-ритм), що поступово формувалися в музиці Найновітнього часу: 1) початковий (або достильовий), який характеризується орієнтацією на «третьопластові» витоки; він охоплює період з другої половини 1880-х до початку 1920-х років і продовжується до 1950-х років; 2) ранньостильовий у вигляді появи рок-н-ролу (Елвіс Преслі) як символу молодіжної культури епохи біту, який охоплює 1950-ті – початок 1960-х років і завершується появою групи «The Beatles»; 3) естрадно-рок-н-рольний, репрезентований двома нахилами: а) експресивно-декламаційним; б) лірико-кантиленним; цей етап охоплює 1960-ті роки і є стилістичним мікстом рок-нролу та естрадного джазу; 4) хард-роковий у вигляді домінування інструментальної cфери з функцією голосу як рівнопотенційного компонента загального саунду (програмний рок); 5) арт-роковий (прогресив-рок) з акцентуванням вокальної складової як провідної, яка охоплює період кінця 1970-х – початку 1990-х років; 6) «модернізований» або «естрадизований», що виникав під впливом диско, панк-культури, салонно-клубного корпо-року тощо.Документ Композиторські пошуки Едварда Елгара: етапи творчої еволюції (на матеріалі оркестрових творів)(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Лисичка, Олександр Миколайович; Lysychka, O.Обʼєктом дослідження обрано композиторський доробок Е. Елгара, предметом – творча еволюція Е. Елгара, розглянута як втілення композиторських пошуків на матеріалі оркестрових творів. Мета дослідження – розкрити спрямованість композиторських пошуків митця на різних етапах його творчої еволюції на основі оркестрових творів Е. Елгара.Документ Поетика сольних та ансамблевих скрипкових творів Г. Ф. Телемана в контексті барокової риторики(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Холодкова, Олена Сергіївна; Kholodkova, O. S.Наукова новизна отриманих результатів полягає у виявленні шляхів формування концепції музичної риторики в історичних джерелах; обґрунтуванні аналітичної концепції риторичного канону в музиці та формулюванні загальної дефініції музичної риторики; здійсненні диференціації риторичної та семіотичної систем; розкритті принципів поетики в скрипкових фантазіях, дуетних скрипкових сонатах та концертах для чотирьох скрипок без супроводу Г. Ф. Телемана крізь призму барокової риторики; визначенні форми і методів реалізації риторичного inventio в скрипкових фантазіях композитора, а також демонстрації принципів реалізації засобів фігуративної та ономатопеїчної риторики на прикладі його Концертів для чотирьох скрипок без супроводу. В дійсній дисертації набули подальшого розвитку вивчення аспектів музичної риторики та дослідження поетики скрипкової сольної та ансамблевої музики Г. Ф. Телемана.Документ Символіка вокальних циклів Ернеста Шоссона(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Міланіна, Альона Олегівна; Milanina, AlonaВ українському музикознавстві особистість і творчість Е. Шоссона, як і спадок Майстра, й досі не ставали предметом спеціальних досліджень. Завдяки музичній семіотиці відкриваються нові підходи до осягнення вокального доробку Е. Шоссона – французького художника новатора епохи fin de siècle. Перший у вітчизняному музикознавстві досвід створення об’єктивної оцінки значення творчості композитора сприятиме залученню творів Е. Шоссона до репертуарних списків українських співаків; отже, з’являється можливість почути вокальні опуси митця в концертних залах України.Документ Вокально-хорова творчість Франка Мартена як феномен виконавської практики(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2024) Козик, Дар'я Сергіївна; Kozyk , Daria SerhiivnaДисертацію присвячено вивченню вокально-хорової творчості швейцарського композитора Франка Мартена (1890-1974), що постає як феномен мистецької та виконавської практики сучасної Західної Європи. Актуальність теми обумовлена: 1) браком вітчизняних музикознавчих праць про вокально-хорову творчість Ф. Мартена як феномена західноєвропейської культури, позначеного художньою цілісністю; 2) нагальним дослідницьким пошуком обґрунтування концепції вокально-хорових творів крізь призму їх виконавської реалізації в сучасній мистецькій практиці.Документ Трактування образу І. Мазепи в операх ХІХ – ХХІ століть: аксіологічний аспект(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Ду ЛінКонцепція дослідження зумовила необхідність систематизації наукових джерел з таких напрямків музичної науки: історії та культури України, історії музики та оперного мистецтва, аксіології культури, теорії музичного жанра та стилю, інтерпретології. Окремий корпус використаних джерел складають наукові роботи, присвячені І. Мазепі (зокрема, грунтовні монографії О. Ковалевської, Х. Пеленської й чисельні різножанрові публікації С. Павленка). У дисертації вперше в музикознавстві: представлено історію сценічного буття оперного твору як низку трансформацій, обумовлених змінами ціннісних настанов суспільства; надано характеристику музичної творчості французької композиторки М. Гранваль як важливої складової художньої культури Франції ХІХ ст.; проаналізовано оперу «Мазепа» М. Гранваль крізь призму ціннісних настанов ХІХ століття та сучасності; визначено ціннісні засади та медіа-стратегії постановки ХНАТОБу опери «Мазепа» П. І. Чайковського 2017 року.Документ Жіночі образи в операх Г. Генделя: сучасний досвід прочитання традиції(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Юань Сінь; Yuan XinМета дослідження – виявити принципи виконання жіночих партій в операх Г.Ф. Генделя у варіантах традиції, які склались на сучасному етапі музичного мистецтва, в аспекті інтерпретації усталених ґендерних типів. Наукова новизна отриманих результатів полягає у застосуванні інтерпретологічного підходу до вивчення опер Г.Ф.Генделя і пов’язана з розробкою низки визначень, порівняльним аналізом композиторської та виконавської інтерпретацій жіночих партій в операх Г.Ф. Генделя, аналізом явища травесті в сучасному оперному театрі та розробці інтерпретативногендерного типу аналізу, який в аспекті дослідження барокової музики призвів до відкриттів історико-типологічного та аналітичного характеру.Документ Національні традиції як складова сучасного вокального мистецтва(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Ван Сіге; Wang SigeМета дослідження – визначити явище національної традиції в контексті сучасного вокального мистецтва на основі характеристики його проявів в умовах різних національних музичних культур. Наукова новизна результатів дослідження полягає в тому, що у музикознавстві вперше обґрунтовано розуміння національних традицій як складової сучасного вокального виконавства. Така концепція містить як теоретичний (музикознавчий), так і практичний композиторський, виконавський) виміри, що надає відповідні перспективи. Один з шляхів – на основі систематизації існуючого масиву наукових праць за обраною тематикою окреслити шляхи музикознавчого дослідження національної вокальної традиції.Документ Композиторська та виконавська творчість для кларнета ХХ–ХХІ століття: синхроністичний підхід(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Петрик, Владислав Ігорович; Petryk, Vladyslav IhorovychМета дослідження – репрезентувати творчість для кларнета у творчій практиці ХХ-ХХІ ст. як відкриту систему композиторсько-виконавської взаємодії, специфіку якої серед інших інструментальних типів музикування уособлює якість звучання – кларнетизм. Методологія базується на синхроністичному підході, розробка якого закладена у проблематику дисертації. Це означає актуалізацію вивчення розвитку явища кларнетизма в певний момент історії європейської культури. Історико-стильовий зріз та існування композитора-виконавця на одній вісі часу є важливою передумовою такого підходу, дозволяючи усвідомити складові композиторсько-виконавської взаємодії.Документ Парні жіночі образи та їх художнє втілення в оперній драматургії ХІХ ст.(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Пей Юнтін; Pei Yong TingУ дисертації наведено результати теоретичного узагальнення специфіки втілення жіночих образів в оперному мистецтві ХІХ ст. в аспекті образної парності. Головним факторам актуальності постає потреба відкрити й дослідити характер взаємодії парних жіночих образів в опері, що сприяє більш цілісному осягненню їх семантики, драматургічного задуму, а також розумінню значення контрастів та паралелей між ними на рівні музичної мови. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що у дисертації вперше в українському музикознавстві запропоновано новий погляд на інтерпретацію жіночих образів оперного мистецтва в аспекті парного зіставлення; досліджено взаємодію парних жіночих образів як музикознавчу проблему; виокремлено семантичні елементи музичної мови та драматургію жіночих образів в аспекті парності на прикладі опер ХІХ ст.Документ Мистецтво оркестрового диригування в історичній традиції Китаю(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Янь Ян; Yan YangМета дослідження – відтворення цілісної картини формування та розвитку мистецтва диригування оркестром західного (симфонічного) і національного (традиційного) типу в Китаї та узагальнення багатогранної діяльності його визначних представників. Матеріалом дослідження обрано наукові праці та історіографічні матеріали, присвячені розвитку оркестрового виконавства та життєтворчості видатних китайських диригентів, записи їх виступів на концертах, музичну публіцистику та критичну періодику, відгуки, інтерв’ю, ювілейні публікації.Документ Шляхи розвитку фортепіанного мистецтва Тайваню(Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Сун, Наталія Юріївна; Sun, Nataliia YuriyivnaМета дослідження – відтворення цілісної картини формування та розвитку тайванського фортепіанного мистецтва і дослідження багатогранної діяльності її визначних представників у галузі композиції, виконавства та педагогіки. Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в тому, що вперше зроблена спроба скласти цілісну картину шляхів розвитку фортепіанного мистецтва Тайваню в аспекті омпозиторської творчості, виконавства та педагогіки.