Дисертації

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 73
  • Документ
    Трактування образу І. Мазепи в операх ХІХ – ХХІ століть: аксіологічний аспект
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Ду Лін
    Концепція дослідження зумовила необхідність систематизації наукових джерел з таких напрямків музичної науки: історії та культури України, історії музики та оперного мистецтва, аксіології культури, теорії музичного жанра та стилю, інтерпретології. Окремий корпус використаних джерел складають наукові роботи, присвячені І. Мазепі (зокрема, грунтовні монографії О. Ковалевської, Х. Пеленської й чисельні різножанрові публікації С. Павленка). У дисертації вперше в музикознавстві: представлено історію сценічного буття оперного твору як низку трансформацій, обумовлених змінами ціннісних настанов суспільства; надано характеристику музичної творчості французької композиторки М. Гранваль як важливої складової художньої культури Франції ХІХ ст.; проаналізовано оперу «Мазепа» М. Гранваль крізь призму ціннісних настанов ХІХ століття та сучасності; визначено ціннісні засади та медіа-стратегії постановки ХНАТОБу опери «Мазепа» П. І. Чайковського 2017 року.
  • Документ
    Жіночі образи в операх Г. Генделя: сучасний досвід прочитання традиції
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Юань Сінь; Yuan Xin
    Мета дослідження – виявити принципи виконання жіночих партій в операх Г.Ф. Генделя у варіантах традиції, які склались на сучасному етапі музичного мистецтва, в аспекті інтерпретації усталених ґендерних типів. Наукова новизна отриманих результатів полягає у застосуванні інтерпретологічного підходу до вивчення опер Г.Ф.Генделя і пов’язана з розробкою низки визначень, порівняльним аналізом композиторської та виконавської інтерпретацій жіночих партій в операх Г.Ф. Генделя, аналізом явища травесті в сучасному оперному театрі та розробці інтерпретативногендерного типу аналізу, який в аспекті дослідження барокової музики призвів до відкриттів історико-типологічного та аналітичного характеру.
  • Документ
    Національні традиції як складова сучасного вокального мистецтва
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Ван Сіге; Wang Sige
    Мета дослідження – визначити явище національної традиції в контексті сучасного вокального мистецтва на основі характеристики його проявів в умовах різних національних музичних культур. Наукова новизна результатів дослідження полягає в тому, що у музикознавстві вперше обґрунтовано розуміння національних традицій як складової сучасного вокального виконавства. Така концепція містить як теоретичний (музикознавчий), так і практичний композиторський, виконавський) виміри, що надає відповідні перспективи. Один з шляхів – на основі систематизації існуючого масиву наукових праць за обраною тематикою окреслити шляхи музикознавчого дослідження національної вокальної традиції.
  • Документ
    Композиторська та виконавська творчість для кларнета ХХ–ХХІ століття: синхроністичний підхід
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Петрик, Владислав Ігорович; Petryk, Vladyslav Ihorovych
    Мета дослідження – репрезентувати творчість для кларнета у творчій практиці ХХ-ХХІ ст. як відкриту систему композиторсько-виконавської взаємодії, специфіку якої серед інших інструментальних типів музикування уособлює якість звучання – кларнетизм. Методологія базується на синхроністичному підході, розробка якого закладена у проблематику дисертації. Це означає актуалізацію вивчення розвитку явища кларнетизма в певний момент історії європейської культури. Історико-стильовий зріз та існування композитора-виконавця на одній вісі часу є важливою передумовою такого підходу, дозволяючи усвідомити складові композиторсько-виконавської взаємодії.
  • Документ
    Парні жіночі образи та їх художнє втілення в оперній драматургії ХІХ ст.
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Пей Юнтін; Pei Yong Ting
    У дисертації наведено результати теоретичного узагальнення специфіки втілення жіночих образів в оперному мистецтві ХІХ ст. в аспекті образної парності. Головним факторам актуальності постає потреба відкрити й дослідити характер взаємодії парних жіночих образів в опері, що сприяє більш цілісному осягненню їх семантики, драматургічного задуму, а також розумінню значення контрастів та паралелей між ними на рівні музичної мови. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що у дисертації вперше в українському музикознавстві запропоновано новий погляд на інтерпретацію жіночих образів оперного мистецтва в аспекті парного зіставлення; досліджено взаємодію парних жіночих образів як музикознавчу проблему; виокремлено семантичні елементи музичної мови та драматургію жіночих образів в аспекті парності на прикладі опер ХІХ ст.
  • Документ
    Мистецтво оркестрового диригування в історичній традиції Китаю
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Янь Ян; Yan Yang
    Мета дослідження – відтворення цілісної картини формування та розвитку мистецтва диригування оркестром західного (симфонічного) і національного (традиційного) типу в Китаї та узагальнення багатогранної діяльності його визначних представників. Матеріалом дослідження обрано наукові праці та історіографічні матеріали, присвячені розвитку оркестрового виконавства та життєтворчості видатних китайських диригентів, записи їх виступів на концертах, музичну публіцистику та критичну періодику, відгуки, інтерв’ю, ювілейні публікації.
  • Документ
    Шляхи розвитку фортепіанного мистецтва Тайваню
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Сун, Наталія Юріївна; Sun, Nataliia Yuriyivna
    Мета дослідження – відтворення цілісної картини формування та розвитку тайванського фортепіанного мистецтва і дослідження багатогранної діяльності її визначних представників у галузі композиції, виконавства та педагогіки. Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в тому, що вперше зроблена спроба скласти цілісну картину шляхів розвитку фортепіанного мистецтва Тайваню в аспекті омпозиторської творчості, виконавства та педагогіки.
  • Документ
    Актуалізація темброобразу альта в пізній творчості композиторів XIX–XXI століть
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Пашковська, Маргарита Олександрівна; Pashkovska, M. O.
    Мета дослідження – обґрунтувати актуалізацію альта в пізній творчості композиторів XIX-XXI століть, зокрема – в останніх опусах. Наукова новизна отриманих результатів пов’язана з системним дослідженням феномену залучення альта в пізній творчості композиторів ХІХ-ХХІ століть, зокрема – сформульовано основні параметри темброобразу альта та систематизовано їх з точки зору інтерпретології й виокремлено семантику альта в останніх опусах митців. Пропонована тема передбачала групування у дослідженні чотирьох смислових блоків: специфіка творчого процесу композиторів, феномен пізнього стилю, дослідження актуалізації темброобразу альта в пізній творчості та феномен залучення альта в останніх опусах композиторів, що увиразнено у структурі дисертації, яка містить чотири розділи з підрозділами.
  • Документ
    Німецький оркестр доби бароко і раннього класицизму.
    (Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, 2015) Горбаль Вадим Ярославович; Horbal V. Y.
    Дисертація присвячена комплексному дослідженню історії німецького оркестрового мистецтва ХVІІІ століття. Розкриваються основні етапи розвитку оркестрової культури ключових музичних центрів – Дрездена, Берліна, Мангейма і Ляйпцига. Здійснюється компаративний аналіз придворних капел і оркестрів Саксонії, Пруссії та Пфальца; розробляється їх типологія за показниками кількісного складу інструменталістів, жанрової специфіки репертуару та стильових особливостей виконавської манери.
  • Документ
    Оперно-хорова творчість українських композиторів другої половини ХХ століття: шляхи розвитку.
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2011) Бєлік-Золотарьова, Наталія Андріївна; Byelik-Zolotaryova, N. A.
    У дисертації запропонована цілісна концепція оперно-хорової творчості, заснована на вивченні структурно-вербальних та драматургічно- функціональних аспектів її втілення в оперному цілому. Подальшої розробки як науки дістало вітчизняне хорознавство, зокрема, визначені його предмет, проблематика, методологія, надана періодизація його історичного розвитку у другій половині ХХ ст.
  • Документ
    Токата в українському фортепіанному мистецтві: ґенеза та шляхи трансформації жанру
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2017) Бондаренко, Олена Миколаївна; Bondarenko, O.M.
    Визначено, що специфіка токати, яка втілює семантику руху та часу, її виконавська природа, стали фундаментом багатопланової модифікації жанру. Спираючись на історичну еволюцію токати, запропоновано наступну типологію жанру: барокова токата, романтична токата, токата модерну і токата постмодерну. У всіх різновидах зберігається токатний комплекс – це стійке поєднання швидкого темпу, остинатної ритмічної формули, специфічної артикуляції та фактури (репетиції, мартеллято, короткі і довгі арпеджіо та пасажі, октавно-акордова техніка), що закріпили семантику руху в музичному часопросторі.
  • Документ
    Універсалізм творчої особистості О. І. Назаренка: ціннісно-смисловий підхід.
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Литвищенко, Олександр Володимирович; Litvishchenko, O. V.
    Дисертацію присвячено дослідженню універсалізму творчої особистості Олександра Івановича Назаренка, видатного представника харківської баянної школи в аспекті теорії універсалізму та ціннісносмислового підходу. В дисертації удосконалено наукові уявлення про композиторський стиль О. Назаренка та уточнено періодизацію етапів становлення авторського стилю митця. Подальшого розвитку набули: концепція Н. Савицької стосовно вікових аспектів композиторської життєтворчості та методика ціннісного аналізу в музичному мистецтві.
  • Документ
    Авторські графічні знаки в фортепіанних та камерно-ансамблевих нотних текстах Йоганнеса Брамса
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Старцев, Дмитро Андрійович; Startsev, D. A.
    Дисертацію присвячено дослідженню з семіотичних позицій нотного тексту в науково-методологічному та аналітичному аспектах. Мета дослідження полягає у розкритті на підґрунті наукових положень загальної і музичної семіотики механізму знакового функціонування в нотних текстах Й. Брамса. Об’єктом дисертації є нотний текст як семіотична система; її предметом – система графічних знаків в нотних текстах Й. Брамса. В роботі використані семіотичний, історичний, системний, структурно-композиційний та виконавський методи аналізу.
  • Документ
    Становлення концертного стилю гри на гобої у творчості композиторів кінця XIX-початку ХХ ст.
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Тао, Цзинь; Tao, Jin
    Дисертацію присвячено дослідженню концертного стилю гри на гобої та еволюції концертності як ключової ознаки творів, написаних для інструмента протягом XVII-першої третини ХХ ст. Теоретичну базу складають монографії, журнальні статті, розвідки широкого кола музикологів з міжнародної асоціації виконавців на гобої та фаготі IDRS. Ключовими є монографії Ф. Бейта, Д. Паолі, Б. Берталоцці, Г. Вудвордт, Дж. Бургеса-Брюка (G. Burgess/H. Bruce), А. Бейнса (Baines), Ж. Леклейра (Leclair), які описують революційні технології гри та навчання гри на гобої. Представлена розвідка є першим досвідом наукової презентації історичного становлення концертного стилю гри на гобої в XVII–першій третині ХХ ст. з позицій інтерпретології.
  • Документ
    Типологія виконавських стилів у творчості для саксофона
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Чжан, Чі; Zhang, Chi
    Методологія аналізу виконавської поетики базується на розробках викладачів-науковців ХНУМ імені І.П.Котляревського, кафедри інтерпретології та аналізу музики: дослідження Л. Шаповалової, присвячені концептам «виконавського часопростору», концепція виконавської інтерпретології, зафіксована в монографії Ю. Ніколаєвської (2020). Задіяно комунікативно-інтерпретативний, системний, стильовий підходи до аналізу музичного (виконавського) стилю.
  • Документ
    Діалог у Фортепіанних концертах Й. Брамса: композиторський та виконавський аспекти
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Кашуба, Денис Владиславович; Kashuba, D. V.
    Виходячи із спрямованості будь-якого музичного жанру водночас до середини мистецького простору та поза його межі, розглядаються соціокультурні, історико-типологічні та ментальні контексти, що увійшли через високий рівень художнього узагальнення в жанровий геном інструментального концерту, утворивши позамузичний шар його змісту. Вказується на наявність в реальній дійсності різноманітних діалогічних структур, заснованих на дихотомії конкуренції/кооперації, індивідуально-особистісного/колективного,/соборного, особливого/загального та ін. Приймається до уваги вплив атмосфери міста-свята Венеції на інтенсивність становлення інструментального концерту, що сприяло його кристалізації; відбиття в ньому актуальних для часу його активного формування просторово-часових уявлень; підкреслюється зв’язок сольно-оркестрового жанрового різновиду із становленням суспільної системи цінностей з домінуванням людської особистості, появою нового інструменту ‒ фортепіано ‒ і розквітом практики гри на ньому майже в усіх соціальних колах; поступовість висунення на перший план мистецьких і слухацьких інтересів до фортепіанного концерту.
  • Документ
    Виконавські версії фортепіанних концертів Ф.Шопена в музичній практиці ХХ – початку ХХІ століть.
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Книш, Павло Олегович; Knysh, P. О.
    Дисертація містить перший досвід систематизації виконавських версій фортепіанних концертів Ф. Шопена в музичній практиці ХХ – ХХІ ст. Втім у шопенознавстві є окремий розділ, який вивчає традицію виконання музики Шопена «після Шопена». У розвиток цього напряму пропонується інтерпретативна концепція, що базується на порівняльно-стильовому аналізі двох концертів для фортепіано з оркестром. Актуальність теми обумовлена: 1) нагальною потребою піаністів-практиків у репрезентації виконавського шопеніанства як феномену музичної культури сучасності; 2) браком інтерпретологічних праць, присвячених аналізу виконавських версій шопенівських творів та їх систематизації.
  • Документ
    Поліфонічні жанри у фортепіанній музиці китайських композиторів
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Чжан, Менчже; Zhang, Mengzhe
    Насьогодні сформувався багатоскладовий музичний матеріал, кількісні та якісні показники якого свідчать про наявність в мистецькій практиці Китаю певної композиторської традиції. Отже, актуальність теми запропонованого дослідження зумовлена здобутками китайських композиторів у галузі поліфонічної музики для фортепіано, їх творчим потенціалом для світової музичної спільноти, які й досі не отримали системного висвітлення та оцінки в єдності національно-стильового мислення та виконавської реалізації. Мета дослідження – визначити внесок китайських композиторів у поліфонічні жанри фортепіанного мистецтва в національно-стильовому та виконавському вимірах.
  • Документ
    Жанровий інваріант бродвейського мюзиклу на рубежі ХХ–ХХІ століть.
    (Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2023) Лю, Цзянь; Liu, Jian
    Дисертацію присвячено вивченню бродвейського мюзиклу, який виступає провідним жанром американської музичної культури ХХ–ХХІ століть і став її репрезентантом, що зумовлює необхідність аналітичного осмислення і оцінки широкої палітри творів, написаних як метрами бродвейської сцени (Дж. Керн, Р. Роджерс, О. Гаммерстайн, Л. Бернстайн, С. Сондхайм), так і представниками молодших поколінь (Е. Джон, Е. Л. Веббер, Л. М. Міранда, С. Шварц, Т. Райс, Т. Кітт) та іншими композиторами, лібретистами і авторами поетичних текстів. . Спільні риси, що об’єднують значну частину творів, дають привід висунути гіпотезу про наявність жанрового інваріанта, однак до сьогодні ця категорія по відношенню до жанру мюзиклу спеціально не розроблялася ані в зарубіжному, ані в українському музикознавстві.
  • Документ
    Редакції скрипкових концертів ХІХ століття: критерії генерування
    (ХНУМ ім. І. П. Котляревського, 2023) Клендій, Олександра Юріївна; Klendii, O.Yu.
    Дисертацію присвячено проблемам музичного редагування в сфері скрипкового мистецтва. Розглянуто питання редакції скрипкових концертів ХІХ ст. в площині актуалізації твору в умовах естетико-стильових установок іншої доби (друга половина ХІХ–ХХІ ст.). Наукова новизна отриманих результатів полягає у тому, що вперше в українському музикознавстві привернено увагу до редакцій скрипкових концертів ХІХ ст. як форми адаптації композиторського оригіналу до вимог виконавської традиції.